گروه اقتصادی - محمد رضایی: با وجود وعده ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال‌جاری، همچنان مشکلات اصلی ایجاد اشتغال در کشور به قوت خود باقی است و کارآفرینان برای فراهم‌سازی‌ فرصت‌های شغلی جدید با مشکلات متعددی مواجهند.

این در حالی است که تنها 6 ماه از سال باقی مانده و برای دستیابی به اهداف مدنظر، دولت باید برنامه‌ها و اقدامات جدی‌تری را به مرحله اجرا بگذارد.به گزارش همشهری، با وجود گذشت بیش از 5 ماه از سال هنوز آمار و گزارش‌های مستندی پیرامون میزان ایجاد اشتغال وعده داده شده دولت و روند کار در دسترس نیست و مقام‌های دولتی سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند یا به‌طور کلی بر قطعی بودن ایجاد 2.5میلیون شغل تاکید دارند. گزارش‌های رسیده نیز حاکی از تلاش مسئولان برای همراه کردن نهادهایی نظیر سیستم‌بانکی، بیمه‌ها، بخش‌های صنعتی و تولیدی و کشاورزی و حتی خدماتی برای ایفای نقش است؛ به‌گونه‌ای که رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر برای همکاری سیستم بانکی در تامین مالی طرح اشتغال قول مساعد داده‌است.

علت اصلی کندی اشتغال‌زایی

در مقابل مقامات و مسئولان دولتی که همواره از سیاست‌های اشتغال‌زایی حمایت کرده‌اند و اهداف پیش‌رو را کاملا واقعی و قابل تحقق خوانده‌اند، اغلب کارشناسان اقتصادی و متخصصان بازار کار معتقدند که این هدفگذاری بیش از آنکه بر واقعیات اقتصادی کشور منطبق باشد، جنبه شعاری و تبلیغاتی داشته و با توجه به ظرفیت‌های موجود در اقتصاد قابل تحقق نخواهد بود. رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با اشاره به مذاکراتی که پیش از این با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است، به خبرنگار ما گفت: در ارزیابی آمار سال گذشته به دولت تأکید کردیم که مشاغل ایجاد شده باید پایدار بوده و صرفا مبتنی بر آمار کمی نباشد؛ چه اینکه ممکن است بخشی از این آمار همپوشانی هم داشته باشد. به گفته وی، در آمار 1.6 میلیونی ارائه شده به‌نظر می‌رسید که احتمالا پایداری شغل، همپوشانی آمارها و تعداد شغل خالص ایجاد شده مورد توجه قرار نگرفته است.

میثم موسایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هم می‌گوید: با توجه به رشد فعلی اقتصاد کشور انتظار ایجاد2.5 میلیون شغل در طول یکسال اصلا منطقی نیست. به گفته وی، واردات بی‌رویه طی سال‌های گذشته و تکرار سیاست‌های شکست خورده توزیع درآمد، به‌عنوان موانع اصلی اشتغال‌زایی در پیش روی کارآفرینان قرار دارند. موسایی با استناد به شرایط موجود می‌گوید: اگر هم آماری از سوی مسئولان درخصوص تعداد شغل ایجاد شده اعلام می‌شود، پایه و مبنای علمی و منطقی ندارد.

ولی‌الله صالحی، عضو شورای‌عالی کار بر این اعتقاد است که کماکان مشکلات اداری و بوروکراسی یکیاز موانع جدی بر سر راه کارآفرینان بوده و به‌منظور ایجاد یک فرصت شغلی علاوه بر موانع بسیار زیاد بانکی و اداری باید برخوردهای نامناسبی را نیز تحمل کرد که این سبب کاهش انگیزه کارآفرینان شده است. در این باره حمید حاج‌اسماعیلی معتقد است که گذشته از رشد پایین اقتصادی کشور، شرایط دیگراز جمله بهره‌وری و آموزش نیروی کار در سطح پایینی قرار داشته و بخش خصوصی واقعی هنوز در اقتصاد کشور فعال نشده است. در عین حال در بخش‌های صنعت و کشاورزی به خاطر واردات و بی‌توجهی به ارتقای تکنولوژی بسیاری از مشاغل پایدار از بین رفته است.

تأکید دولت بر ایجاد2.5 میلیون شغل در سال‌جاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد2.5  میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌جاری قطعی است و این برنامه اجرایی خواهد شد. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با تأکید بر این مطلب گفت که طی روزهای گذشته با برداشت نادرستی که از اظهارات وی شده، اعلام شده بود که این تعداد شغل در 2سال محقق خواهد شد. سرپرست اداره کل تعاون استان تهران هم با اشاره به ایجاد 8079 فرصت شغلی جدید تعاونی در استان تهران، از تحقق 100درصدی ایجاد اشتغال در 5 ماه نخست سال‌جاری خبر داد. نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران هم به همشهری گفت: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون 100 هزار شغل در استان تهران ایجاد شده است.

کد خبر 144742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز